blomba

Alla inlägg under mars 2011

Av Maria Blomberg - 12 mars 2011 12:07

Åh vad härligt att solen skiner, man blir så himmla glad :D

Har haft en riktigt slapp förmiddag, bara legat i sängen, snaskat lite på gårdagen tjockis.fredas-mys och glott film, men nu får det vara slut på de. Nu dusch, sen älvsjö, och sen får vi se vart kvällen hamnar :)

Av Maria Blomberg - 11 mars 2011 19:01

Så här kommer dagen drinker, dom är någ lite lättare än dom som jag har haft innan, så nu tror jag nog att ni kan någon :)


Cape Codder

Sea Breeze

Bay Breeze

Madras

Woo Woo

Sex on the beach

Fuzzy Navel (Hairy Navel)

Screw Driver

Harvey Wallbanger

Comfortable Screw

Melon Ball

Tequila Sunrise

Greyhound

Salty Dog

 

något lättare va? och alla har näst in till samma innehåll ;)

lycka till!

Av Maria Blomberg - 11 mars 2011 17:59

yeees! Äntligen helg, fast det blir inte så jätte mycket vila för huvudet ändå, måste lära mig 45 nya drinkar till på torsdag, fast dessa drinkar är rätt lika sig, så det kommer nog kanske gå rätt bra ändå.

Gjorde prov idag, fick 96% procent på det skriv delen, och liknande i baren, vilket jag tycker är rätt bra eftersom jag var sjukt osäker innan. Men som sagt ingen vila, fast ikv tar jag nog rast från pluggandet och åker till nynäs gängster och leker lite cool ;) hehe eller något liknande :P

fast innan det, plugg och dusch!


vi höres!

Av Maria Blomberg - 10 mars 2011 17:24

Ny dag nya drinkar! Så tills imorgon skall jag kunna dom tio nya drinkarna och gårdagens tio drinkar, plus lite andra invecklade frågor, så heja heja för plugg heeeela kvällen!


Här kommer dom (jag vill ha, mått, ingredienser, hur den görs och vilket glas den skall vara i, gärna vilken garnetyr också):

B&B

Black russian

White russian (orginalresept)

Brave Bull

Ferrari

Rusty Nail

Godfather

Godmother

Stinger

Sicilian Kiss

 

Lycka till! till både er och mig, för nu skall jag plugga en stund och hoppas på att det slutar regn/snöa så att jag kan gå och handla käk.

Av Maria Blomberg - 9 mars 2011 20:43

urch det regna verkligen, jag som hade sånna vårkänslor förut idag, solen värmde verkligen :C mh.. hoppas då bara att regnet tar bort snön och att det är sol tills imorn när jag vaknar..


fan varför har jag inte börjat plugga än för, dumma data!!

Fats bara för det så kan jag ju säga vad jag skall kunna utan till tills imorn, för då har jag tio ny att kunna. Om ni kan någon så lägg upp kommerntera, jag kunde ingen av dessa innan idag..

Chocolate Martini

Alaxander-brandy

Banana Banshee

El Burro cocktail

Eternal Snow Of Mount Fuji

Golden Dream

Golden Cadillac

Pisang Pistach

Silk Stocking

 

Man skall ju inte bara kunan ingrediensen, utan vilken kategori den tillhör, vilket glasa den skall vara i, hur den skall göras, om den skall skakas, eller kanske röras, om den skall byggas eller silas i glaset, osv.. Med andra ord, detta är en helt egen vetenskap!

Av Maria Blomberg - 9 mars 2011 20:09

Jag tror aldigt min stackars lilla hjära har jobbat så här mycket som den har gjort dom senaste dagarna. Hade drinktest idag, gick hyffsat bra, gordkänd iaf. Blev inget inlägg igår, för att efterskolan så gick jag en flair kurs, sjukt kul, men sjukt svårt, och när jag kom hem var det rå plugg till drinktestet idag.


Fick även nya drinkar idag att plugga på, och ytterliga tio imorn, som vi har test på till på fredag, så har typ egentligen inte ens tid att sitta här.. hehe ;)

Gjorde fre pour test idag också, gick rätt bra, men måste tränas tränas tränas på det också, jag är glad att jag inte har någon fritid här så att jag verkligen hinner plugga, en annan kille som går, han jobbar på kvällar och helger, och en annan han pluggar 100% på högskola, ingen barnlek detta naj, hehe..


Hade tyvärr inte mycket mer att dela med mig av just nu, hinner inte för den delen heller, har redan tagit en allt för lång powernap när jag kom hem, så nu måste jag plugga ikapp den tiden :)


Vi hörs!

Av Maria Blomberg - 7 mars 2011 19:25

Då var första dagen på barskolan avklarad, och det verkar som om det kan bli riktigt skoj faktiskt, vi är bara 4 st i gruppen och 2 extra som läser lite då och då om jag fattade rätt.

Vi började med att gå igenom grunderna och sånt där, vilka glas man kunde ha vad i och lite andra grunder. Efter det hade vi en genomgång på olika spritsorter ocg deras tillverkare, vart dom kom ifrån och sånt, och där blev jag helt snurrig kan jag lova er, visst fattar man att det finns mycket olika sprit sorter, men inte så många, helt galet..

Sen fick vi gå in bakom baren och börja hälla ur droppkork, räkna och sånt där, free pour som det så fint heter, hålla flaskan rätt, räkna och sen cut off, svårare än man tror faktiskt, eller upp till 5 cl gick de bra, men 6a och uppåt var lite krångligare. Vi fick även testa på shakern och rör-metoder vilket var rätt enkelt, bara göra som det ser ut liksom :)

Men sen, efter de, kom vi till kanske det roligaste och svåraste, flair! sjukt kul, men riktigt riktigt svårt, har rätt ont i händerna nu kan jag lova, men öva öva så jävlar, fast om jag får säga det själv så var jag lite bra på det faktiskt :P hehe..


Så sammanfattning på dagen gick det bra och var skoj, eller aa nästan allt gick bra, förutom när jag gick till coop på lunchen för att handla något att käka, så visade det sig att jag låg back på mitt konto, vilket var riktigt pinsamt, men med snälla nära och kära lyckades jag till slut att gå och handla några bananer så att jag fick något i magen iaf, och nu har jag handlar skorpor och nudlar, så nu jävlar klara jag mig nog :P hehe


Naj nu skall jag tillbaka till pluggandet, fick läxa idag som vi skall kunnaa rabbla imorgon och skriva på onsdag, så plugga plugga plugga!


See ya later :)

Av Maria Blomberg - 6 mars 2011 20:45

Jag har äntligen hittat duschen!!! Den låg en dörr bort... hahaha, fast den låg åt fel håll, den låg liksom längre in i korridoren, hehe..


Så nu skall jag bara se klart sista avsnittet av bertenderskolan som jag har plöjt igenom igår och idag när jag bara har suttit på mitt rum och inte vågar gjort annat :P Sen skall jag duscha och fy vad skönt det skall bli :D

Jag har dessutom pratat med tjejen som typ sitter i resetionen på BarAkademin och vi skall mötas här i morgon på boendet och så skall hon visa mig vägen till skolan, så nu är jag mycket längnare och ser sjukt mycket fram enmot morgon dagen, skall bli så sjukt kul att äntligen komma igång med det här :d JIPPI!!!


JAG SKALL  BLI DEN GRYMMASTE/SNYGGASTE/BÄSTASTE BARTENDERN I VÄRLDEN, WOOOHOOOO!!! hehehe ;)

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards